«Останній романтик» Ромео Кастеллуччі: «Театр витісняє дійсність»04 июля 2011

З культовим режисером спілкувався Віктор Собіянський

Вистави провокативного італійця Ромео Кастеллуччі часто сповнені жорстокості та апокаліптичних мотивів, але завжди змістовні і неймовірно прекрасні. Володарю численних нагород, куратору театральної секції Венеційської бієнале (2005), співкерівнику Авіньйонського фестивалю (2008), йому завжди раді на найбільших театральних форумах світу. Так, і цьогоріч вистава Кастелуччі «Проект» J. Про концепцію Лику Сина Божого стала чи не центральною подією Чеховського фестивалю. Днями вона буде показана в Авіньйоні. Не менший резонанс від цього спектаклю очікується восени на Вроцлавському фесті Діалог …


Ромео Кастеллуччі Ромео Кастеллуччі

ви часто повторюєте, що театр — найвищий градус знання. Чи може він у такому разі змінити щось в сприйнятті одного глядача, змінюючи таким чином світ (пробачте за пафос)?

Театр не змінює світ, тому що є антисвітом! Якщо театр є театром, то це означає, що світ, який він презентує, вже змінено, і він змінюється прямо перед твоїми очима. Бути політичним для театру означає бути самому для себе і в самому собі. Театр не бере участі в часі реальності, а, очевидно, існує паралельно. Натомість йому треба створити реальність, яка, в свою чергу, занурена в час і факт часу, тому театр намагається зрозуміти і донести його. Театр витісняє дійсність, припиняє її закони, заміщає її.

Одного разу ви сказали, що фаза режисерського театру вже закінчується. Які тоді, на вашу думку, мають бути головні якості нового театрального лідера?

Концептуальний театр і далі лишається відчутним. Але на його зміну приходить театр глядача — щирого творця, театр префронтальної кори головногу мозку… А загалом театр — це інтимний досвід глядача. Лише його. Справді. Кожна вистава відбувається у ньому, а не для нього. Справжньої вистави насправді ніхто не бачить. Автори і актори не мають до цього жодного стосунку. Доба великих митців і вчителів сцени скінчилася. Митці вже не мають жодного значення. Їх остаточно подолала сила глядача.

«Рай», 2008 рік. Фото Райнауда ДеЛадже «Рай», 2008 рік. Фото Райнауда ДеЛадже

У більшості ваших вистав присутні сцени жорстокості та насильства. Однак ви заперечуєте свою спорідненість із «Теорією жорстокості» Арто…

Я не цитую Арто і не є його послідовником. Я не можу ним бути, бо те, про що він говорив, речником чого він став, стосується незбагненної точки творення, точки найтемнішої, сліпої. Як можна бути послідовником такого? Він — не пророк. Арто копав всередині себе, заплативши за це величезну ціну, і зрозумів раніше, ніж інші, могутність творення і основоположної боротьби з Творцем.

Ваші вистави завжди переповнені світлом і звуком. Як, на вашу думку, сучасні медіа-технології — партнери чи суперники театру?

Я не вірю в використання відео в графічному розумінні або замість сценографії, бо не бачу в цьому сенсу, це неефективно і надто «нудотно».

«Трагедія, що народжується сама з себе» (Tragedia Endogonidia), Авіньйон 2002 рік. Фото Луки Дель Піа «Трагедія, що народжується сама з себе» (Tragedia Endogonidia), Авіньйон 2002 рік. Фото Луки Дель Піа

Як ви розцінюєте художній «плагіат» як частину постмодерного театру?

Плагіат завжди існував. Це одна з форм слабкості. Але це притаманно людині. Та подивимося правді в очі: вже все було зроблено. Усе вже було побачено, подумано, і уявлено іншими. Але ось вам хороша новина: комбінації є безкінечними.

Що для вас цінніше — самобутній театр, чи театр, що перебуває в світовому контексті?

Наголошу тут на одній позиції: театр, який я поважаю, не коментує хроніку світу, він відмежовується від світового контексту. Театр, за який варто боротися, — це театр «відмітний», на межі людського.

Тобто вам не складно уявити сучасне мистецтво без політичних мотивів і безпосередньої реакції на події «за вікном»?

Обов’язок артистів зануритися в соціальність звучить фальшиво. Мені прикро про це говорити, але я не вірю в неодмінну гостро-соціальність мистецтва: театр і так є соціальним сам по собі, так само, як наскальні малюнки в печерах Ласкаукс є соціальним феноменом.

«Трагедія, що народжується сама з себе» (Tragedia Endogonidia), Париж 2003 рік. Фото Луки Дель Піа «Трагедія, що народжується сама з себе» (Tragedia Endogonidia), Париж 2003 рік. Фото Луки Дель Піа

Багато критиків називають вас експериментатором чи новатором сучасного театру. Але, судячи з усього, ви — передовсім театральний філософ. Які, на ваш погляд, функції та естетика сучасного театру?

Я не вважаю себе новатором театру. Хоча й не люблю визначати, чим займаюся. Саме слово «митець» вже мене дратує. Мені подобається думати про митця як про прозору фігуру, яка має намагатися бути мертвою, бо в інакшому випадку виникає проблема стилю… Митець — «митець» — за своєю суттю є крадієм. Так, я волів би, щоб мене називали грабіжником, зловмисником, противником. Може, я романтик?

«Трагедія, що народжується сама з себе» (Tragedia Endogonidia), Авіньйон 2002 рік. Фото Луки Дель Піа «Трагедія, що народжується сама з себе» (Tragedia Endogonidia), Авіньйон 2002 рік. Фото Луки Дель Піа

Переклад з італійської Марисі Нікітюк.

Друкується зі скороченнями.

Повну версію інтерв’ю читайте восени у Ч. 2 № 6

наукового вісника «Курбасівські читання».

Особлива подяка за сприяння в організації інтерв’ю Енріко Пітоцці.


Другие статьи из этого раздела
  • Коммуналка для Театра

    21 января 2011 года в Киеве, в  «Дворце Украина», презентовали новую театральную сцену для бездомных театров, и театров, которые ютятся на чрезвычайно малых квадратных метрах. Проект создан спонтанно без какой-либо государственной директивы, без особой поддержки, собственно, из необходимости, из безнадежности, из безысходности и на энтузиазме. Новую театральную площадку образовали в пресс-центре «Дворца», назвав «Малой сценой»
  • Буто. Истоки «танца тьмы»

    Танец Буто родился в Японии на руинах Второй мировой войны, в пыли ядерного взрыва, и на пересечении работы двух разных, но одинаково ярких личностей — Хиджикаты Татцуми и Кацу Оно. — Демона и Святого, по словам известного исследователя буто Марка Холборна
  • Звернення представників театральної спільноти до учасників віче  «День гідності» на ЄвроМайдані

    Наш Майдан, наші барикади і наші плакати — це не тільки зразок народної мужності та громадського супротиву. Це блискучий зразок сучасного мистецтва, живого театру, демонстрація народного таланту і креативу.
  • Максим Курочкин: «Столкновения с новой киевской энергией я жду с нетерпением»

    Проблема глобального характера заключается в том, что у украинского общества и театра нет запроса на встречу с реальным человеком сегодняшнего дня. Герой, которого хотят видеть на сцене, должен быть с литературной гнильцой, ему в помощь должна быть выстроена система интерпретаций, он должен быть сегодняшний, но через Шекспира, Достоевского, Карпенко-Карого. Это все совершенно понятно, но основа этого явления, вызывает во мне мало уважения: это и лень, и слабость, и просто отказ от жизни. Люди отказываются жить: я ставлю Шекспира — я не живу.
  • Часть первая: Фестиваль NET.

    Интервью с Романом Должанским, арт-директором фестиваля NET: С самого начала хотелось привозить лучшее, но любая программа — это компромисс между возможностями и желаниями. Хочется одно, а можется другое в финансовом плане. Что касается того, привозим ли мы только хэдлайнеров, то я никогда не отважусь сказать даже в будничной беседе, что программа нынешнего NETа — это самое лучшее, что есть в мире. Это означало бы, что я или ни черта не понимаю в мировом контексте, или у меня плохой вкус. Фестиваль — это некая композиция из спектаклей, которые нам кажутся хоть с какой-то точки зрения интересными

Нафаня

Досье

Нафаня: киевский театральный медведь, талисман, живая игрушка
Родители: редакция Teatre
Бесценная мать и друг: Марыся Никитюк
Полный возраст: шесть лет
Хобби: плохой, безвкусный, пошлый театр (в основном – киевский)
Характер: Любвеобилен, простоват, радушен
Любит: Бориса Юхананова, обниматься с актерами, втыкать, хлопать в ладоши на самых неудачных постановках, фотографироваться, жрать шоколадные торты, дрыхнуть в карманах, ездить в маршрутках, маму
Не любит: когда его спрашивают, почему он без штанов, Мальвину, интеллектуалов, Медведева, Жолдака, когда его называют медвед

Пока еще

Не написал ни одного критического материала

Уже

Колесил по туманным и мокрым дорогам Шотландии в поисках города Энбе (не знал, что это Эдинбург)

Терялся в подземке Москвы

Танцевал в Лондоне с пьяными уличными музыкантами

Научился аплодировать стоя на своих бескаркасных плюшевых ногах

Завел мужскую дружбу с известным киевским литературным критиком Юрием Володарским (бесцеремонно хвастается своими связями перед Марысей)

Однажды

Сел в маршрутку №7 и поехал кататься по Киеву

В лесу разделся и утонул в ржавых листьях, воображая, что он герой кинофильма «Красота по-американски»

Стал киевским буддистом

Из одного редакционного диалога

Редактор (строго): чей этот паршивый материал?
Марыся (хитро кивая на Нафаню): его
Редактор Портала (подозрительно): а почему эта сволочь плюшевая опять без штанов?
Марыся (задумчиво): всегда готов к редакторской порке

W00t?