«Учта»: під «теплим» знаком27 февраля 2008

Враження-образ

Текст-враження Марисі Нікітюк

Фотографії Андрія Божка

Ірмоси — давні релігійні уркаїнські наспіви
Загрузите флеш-плеер.
Ірмоси — давні релігійні уркаїнські наспіви

Ірмоси — давні релігійні уркаїнські наспіви — 2
Загрузите флеш-плеер.
Ірмоси — давні релігійні уркаїнські наспіви — 2

«Нас покликали у зв’язку з річницею Василя Стуса і Леся Курбаса, за декілька тижнів нашому театрові виповниться двадцять років. Ця «Учта» — наша присвята, наша вдячність

Володимир Кучинський

Володимир Кучинський, художній керівник львівського театру ім. Леся Курбаса, співає разом зі своєю трупою Володимир Кучинський, художній керівник львівського театру ім. Леся Курбаса, співає разом зі своєю трупою

«Учта» — під такою назвою в програмці було зарекомендоване релігійне хорове співання колективу львівського театру ім. Леся Курбаса. «Учта» це — «пошана», кому — сказано, навіщо — відчутно.

Вулиця Смирнова-Ласточкіна тиха білим реабілітаційним спокоєм. Якщо їхати по Артема вгору, крізь шум, гам, суєту, вічну пробку, і перед Львівською площею завернути вліво, можна в прямому сенсі опинитися в коридорі мистецтва. В глибині вулиці Художня Академія в червоних мурах, в оточенні сплячих скульптур, а зліва модерновий техно-кубічний собор Василя Великого.

В храмі української греко-католицької церкви львівський театр і мав розпочати свою ходу Києвом на честь ювелярів.

Чотири місяці бездієвої сірі, туберкульозна зима, відсутність сонця. Але трикутні бані собору Василя Великого нагріває справжнє проміння, а на небі справжня синь — місту обіцяно ранню весну.

Храм, білий простий, кути і виступи в середині зали правильних геометричних форм. На білих стінах висять мідні хрести з запаленими жовтими лампами. Світла в храмі досить, але жовті лампочки для іншого освітлення, для теплоти.

Вихід акторів затримується. Ті, хто прийшли у світлий собор подивитися, точніше послухати «Учту», натрапили на хрестини. Справжні нерозіграні, непідлаштовані, зі справжнім немовлям, «рабою Божою Мар’яною», справжнім священником, білим одягом дівчинки, білими капцями, що злітали з малих червоних ніг. Дитину мажуть миром, вона чхає і кривиться, священник виспівує обряд, його тонкий голос швидко заповнює верхні простори храму. А там згори, в золотих рамках прозорі вікна і безшумно на вічно-синьому небі проносяться димчасті білі хмари, схожі на священних тварин.

«Раба Божа» Мар’яна «Раба Божа» Мар’яна

На простих лавках сидять різні персонажі: студенти-театрознавці в сірих пальтах і кольорових шарфах, актори.

По стелі в прозорих вікнах продовжують пливти молочні дракони і їжаки, священик радісно запрошує курбасівців на центр. Союз церкви і театру. Але вони дещо змінилися ролями: церква подала справжнє видовище, пратеатральне явище — ритуал Хрестин, а театр — більше сорока хвилин співав релігійних барокових і передбаракових пісень 14–18 століть. «В цих піснях багато іноземного звучання: і балканське, і єврейське. В 14–18 ст. українське середовище було різноманітне, було багато греків, македонців. Україна була такою колискою, куди з’їжджалися всі вільні дисиденти-інтелектуали» — Володимир Кучинський.

Володимир Кучинський, Андрій Водичев, Тамара Горгішелі, Микола Береза, Марія Копитчак, Олег Стефан Володимир Кучинський, Андрій Водичев, Тамара Горгішелі, Микола Береза, Марія Копитчак, Олег Стефан

Власне так і почалися гастролі львівського театру імені Леся Курбаса в Києві. Шестеро людей співали кожен про своє, в одних і тих самих словах розкривалися зовсім різні життя і сенси: від аскетичного просвітлення до боротьби, і трошки мучеництва. Всі в чорному під теплим знаком благословінь, помазані миром і першим київським сонцем. Зважаючи на саму специфіку театру, який попри окремі невдачі все ж таки намагається шукати людину в високих матеріях і творить просвітленні чисті речі, це є дуже добрим початком. «Учта — теплий» знак.

Світлі люди в світлому домі Світлі люди в світлому домі


Другие статьи из этого раздела
  • Київська Пектораль 2007

    27 березня у Міжнародний день театру вшістнадцяте вручили премію «Київська Пектораль» — статуетки пекторальних півмісяців і п’ять тисяч гривень на лауреата. Стосовно об’єктивності цьогорічної Премії сумніватися важко: 18 діючих театральних критиків видивлялися з маси київських прем’єр 2007-го року адекватних номінантів і чітко фіксували свої враження. Те, що остаточне рішення приймали не вони, а оргкомітет у складі чотирьох осіб, на результати суттєво не вплинуло, а ось останні суперечки між експетрами та організаторами матимуть продовження в переорганізації роботи експертного комітету. До того ж фінішував цьогорічний комітет без трьох експертів: В. Заболотня, А. Липківська та Котеленець на останньому етапі голосувань участі не брали.
  • Театр насилия Венсана Макеня

    Спектакль «Идиот» длится 3 часа, не считая перформенса в холле — нервные вздрагивания и затыкание ушей — обычная награда смельчаков, решившихся насладиться Достоевским от Венсана Макеня в зале Жемье национального театра Шайо. Введение публики в атмосферу «действа» начинается еще до входа в зал: холл театра украшен воздушными шарами и радостными Happy birthday, звучит Joy Division.
  • «Голый французский король»

    В конце октября Киев отведал очень не симпатичное блюдо. Французский спектакль по классической пьесе Пьера Мариво «Игра любви и случая» в постановке режиссера-актера Филиппа Кальварио и театральной компании 95 оказался стопроцентной неудачей, полной огрехов и дурновкусия. Нам показали второсортный продукт из недр самого периферийного французского театра.
  • Мат и злость в прошлом

    О том, как в театре «Актер» показали открытую репетицию по мотивам культового романа Чака Паланика
  • «Грек Зорба»

    «Грек Зорба» — премьера в театре им. И. Франко, достойная внимания не только преданного «франковца», но и ценителя хорошего театра. Несмотря на некоторую затянутость сценического повествования, созданного по роману Никоса Казанзакиса «Я, грек Зорба», это — яркая, красочная, сентиментальная история об умении жить.

Нафаня

Досье

Нафаня: киевский театральный медведь, талисман, живая игрушка
Родители: редакция Teatre
Бесценная мать и друг: Марыся Никитюк
Полный возраст: шесть лет
Хобби: плохой, безвкусный, пошлый театр (в основном – киевский)
Характер: Любвеобилен, простоват, радушен
Любит: Бориса Юхананова, обниматься с актерами, втыкать, хлопать в ладоши на самых неудачных постановках, фотографироваться, жрать шоколадные торты, дрыхнуть в карманах, ездить в маршрутках, маму
Не любит: когда его спрашивают, почему он без штанов, Мальвину, интеллектуалов, Медведева, Жолдака, когда его называют медвед

Пока еще

Не написал ни одного критического материала

Уже

Колесил по туманным и мокрым дорогам Шотландии в поисках города Энбе (не знал, что это Эдинбург)

Терялся в подземке Москвы

Танцевал в Лондоне с пьяными уличными музыкантами

Научился аплодировать стоя на своих бескаркасных плюшевых ногах

Завел мужскую дружбу с известным киевским литературным критиком Юрием Володарским (бесцеремонно хвастается своими связями перед Марысей)

Однажды

Сел в маршрутку №7 и поехал кататься по Киеву

В лесу разделся и утонул в ржавых листьях, воображая, что он герой кинофильма «Красота по-американски»

Стал киевским буддистом

Из одного редакционного диалога

Редактор (строго): чей этот паршивый материал?
Марыся (хитро кивая на Нафаню): его
Редактор Портала (подозрительно): а почему эта сволочь плюшевая опять без штанов?
Марыся (задумчиво): всегда готов к редакторской порке

W00t?